ایرونا سیر برگذار کننده انواع تور های داخلی (تور مشهد و ... )

09198014097
02166320673
09194931590
02166320674
09194931580
02166758500
منو

آبشار قره سو در مشهد

تازه های ناشناخته ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
  1. ایرونا سیر
  2. مقالات
  3. آبشار قره سو در مشهد

آشنایی با آبشار قره ‌سو و قصر خورشید در کلات نادری

در استان خراسان رضوی جاذبه های مختلفی وجود دارد که هر کدام به تنهایی می توانند مسافران زیادی را به سمت خود جذب کنند، آبشار قره ‌سو در کلات نادری یکی از این جاذبه هایی است که در روستایی به همین نام قرار دارد و از توابع کلات به شمار می رود. ارتفاع این آبشار حدود ۱۲۵۰ متر از سطح دریا است که در غرب شهر کلات و در ۱۶۰ کیلومتری شمال مشهد نیز واقع می باشد. طبیعت بکر و آب و هوای فوق العاده ای که در این منطقه وجود دارد سبب شده تا به یکی از جذاب ترین جاذبه های طبیعی این شهر تبدیل شود. یکی دیگر از جذابیت هایی که در این منطقه کلات نادری در استان خراسان وجود دارد کاخ کلات یا چشمه خورشید است. گروه ایروناسیر به سمت این منطقه از استان خراسان رضوی سفر کرده و درباره این د وجاذبه ی جذاب و دیدنی که در آن وجود دارد نیز اطلاعات کامل و جامعی را در اختیارتان قرار خواهد داد با ما در ادامه ی مطلب آبشار قره سو و کاخ کلات همراه باشید.

بزرگترین چرخ و فلک خاورمیانه در پارک ملت مشهد

مطابق با آنچه در بالا گفته شد، آبشار قره ‌سو در کلات نادری قرار دارد که خوده کلات نادری نیز در استان خراسان رضوی واقع شده است. کلات به طور کلی به معنای قلعه و برج و بارو است و این سرزمین با توجه به این که در میان کوه قرار گرفته، به سرزمین دژهای نفوذ ناپذیر شهرت دارد و دلیل انتخاب کلات توسط نادرشاه نیز همین نفوذ ناپذیری آن بوده است. یکی از مهمترین بناهایی که در این منطقه وجود دارد و بعد از آبشار قره ‌سو جلوه گری می کند، کاخی از نادرشاه است که به قصر خورشید نیز مشهور می باشد.

مختصری از تاریخ قره سو

در زمان های گذشته آب روستای کلات مناسب نبوده و از همین رو نادرشاه افشار با استفاده از توان مهندسی که در آن زمان در اختیار داشته بر آن شده که آب شیرین و گوارایی را که در حدود ۱۰ کیلومتر عمارت خورشی یا کاخ کلات قرار داشته نیز به سمت این روستا هدایت کند. در این شبکه آبرسانی با توجه به رعایت اصول مهندسی و در نظر داشتن شیب و فشار آب، کانالی در مسیر آب حفر و از تنپوشه های (لوله و اتصالات) سفالی که قطر آن ‌ها در حدود ۴۰ الی ۵۰ سانتیمتر است استفاده شده و با خاک نرم پوشانده نیز پوشانده است. در محل‌ های که احتمال آسیب رسیدن به تنپوشه ‌های سفالی توسط سیلاب بود را با سنگ و ساروج مهار شده و بدین ترتیب آب به داخل دژ کلات می رسید و هنوز آثار لوله کشی آن در کاخ خورشید نمایان است و انسان را به شگفتی وا می دارد.

آبشار قره سو کجاست؟

در روستایی ییلاقی به نام قره سو، آبشاری به همین نام قرار دارد. در این روستا به به غیر از آبشار قره سو، دره های تنگ و چشمه های خنک دیگری هم وجود دارد هر کدام به تنهایی سالانه مسافران زیادی را در فصل های گرم به سمت خود جذب می کنند. آبشار قره سو در فاصله ی ده کیلومتری جنوب غربی شهرستان کلات نادری نیز واقع است و دارای ارتفاع ۱۱۹۰ متری از سطح دریا می باشد؛ جالب است بدانید آبشار قره سو یکی از چهار آبشار مهم استان خراسان رضوی به شمار می ‌آید. نردبان هایی بر دیواره ی سنگی دره قره سو نصب شده و مسیر رفت و آمد به آبشار قره ‌سو را برای گردشگران آسانتر می نماید. در این قسمت چند آبشار کوتاه و بلند وجود دارد که حداکثر ارتفاع آن به هشت متر می رسد. آنچه به زیبایی این آبشار قره ‌سو افزده و این مکان را زیباتر می کند، دره های تنگ و پیچ در پیچ با دیواره هایی سر به فلک کشیده است. برای اینکه به سرچشمه ی آبشار قره ‌سو برسید باید هشت نردبان را طی کنید و این آبشارها پس از خودنمایی در این هشت آبشار زیبا، در پایین دست برای مصرف باغات و آب شرب اهالی استفاده می ‌شود. وجود درختان میوه‌ در تمامی روستا و اطراف آن، تصویری زیبایی به این منطقه داده است. اهالی منطقه ی قره می ‌گویند که در زمان نادرشاه افشار زنان این روستا نان محلی خوشمزه ‌ای درست می‌ کردند و با زنجیره انسانی، دست به دست نان ‌ها را به کلات می‌ رساندند تا داغ به دست نادرشاه افشار برسد.

به طور کلی واژه ی قره سو در ترکی به معنای “آب سیاه” است و چون بستر و کف رودخانه را سنگ های سیاه پوشانده اند آب بر روی آن ها حرکت می کند و مسیر رودخانه سیاه می گردد.