به گزارش خبرنگار ایلنا، بازار رضای مشهد، هرچند بیش از چهار دهه قدمت ندارد، اما از نظر شهرت Ùˆ Ù…Øبوبیت Ùˆ به عنوان یکی از پرترددترین ساختمانهای کشور، با کهنترین بازارهای ایران شانه به شانه میساید. کمتر کسی است Ú©Ù‡ به مشهد رÙته Ùˆ این بازار را ندیده باشد؛ بازاری Ú©Ù‡ بیتردید، بزرگترین بازار زیارتی ایران است.
بازار رضا Ú©Ù‡ در سال 1355 به بهرهبرداری رسید، بخشی از Ø·Ø±Ø "ساماندهی Ùˆ بازسازی باÙت پیرامون Øرم رضوی" بود Ú©Ù‡ از سالهای آغازین دهه 1350 به اجرا گذاشته شد Ùˆ در خلال آن، بخش بزرگی از باÙت اطرا٠Øرم تخریب شد. در سال 1354 مقامهای Ù…ØÙ„ÛŒ با وجود مخالÙت ØµØ±ÛŒØ Ùˆ مکتوب مهندس داریوش بوربور، مسئول Ø·Ø±Ø Ù†ÙˆØ³Ø§Ø²ÛŒ اطرا٠Øرم رضوی، تخریب یکپارچه این Ù…Øدوده را تصویب کردند Ùˆ عملیات تخریب را زیر نظر سازمان نوسازی Ùˆ عمران آستان قدس رضوی (Ùˆ بدون دخالت مهندس مشاور) به انجام رساندند.
از آنجا Ú©Ù‡ در این Ù…Øدوده، کسبه زیادی مشغول Ùعالیت بودند، لازم بود تا بازار جدیدی برای انتقال مغازهداران Ùˆ ØÙظ کسب Ùˆ کار آنها ساخته شود. بنابراین، مسابقه Ù…Øدودی برگزار شد Ú©Ù‡ Ø·ÛŒ آن، Ø·Ø±Ø Ù…Ù‡Ù†Ø¯Ø³ داریوش بوربور برنده شد. Ø·Ø±Ø Ø³Ø§Ù…Ø§Ù†Ø¯Ù‡ÛŒ Ùˆ بازسازی باÙت پیرامون Øرم رضوی نیز کاری از همو بود اما چنانکه بارها Ú¯Ùته است، با تخریب گسترده Ùˆ یکباره این باÙت مواÙÙ‚ نبود، بلکه به منظور رÙاه ساکنان Ùˆ کسبه، تخریب Ùˆ ساخت Ùˆ ساز مرØله به مرØله را پیشنهاد میکرد. به هر روی، طراØÛŒ Ùˆ ساخت بازار رضا در یک اقدام ضربتی از سال 1354 آغاز شد Ùˆ پس از یازده ماه در سال 1355 به پایان رسید. این بازار همان سال با Øضور Ù…Øمدرضا پهلوی Ùˆ شماری از مقامهای بلندپایه کشور مورد بهرهبرداری قرار گرÙت.
اکنون پس از گذشت 41 سال، کسانی Ú©Ù‡ به بازار رضا میروند، آن را بسیار آشÙته Ùˆ نابسامان میبینند. روشن است Ú©Ù‡ این بازار در طول زمان از مرمت Ùˆ بهسازی ÙÙ†ÛŒ - ترمیمی Ù…Øروم مانده Ùˆ تراکم واØدهای تجاری در آن به Øدی رسیده است Ú©Ù‡ معماری شکوهمندش را به سختی میتوان دید.
اخیرا، برخی رسانهها اخبار Ùˆ عکسهایی را منتشر کردند Ú©Ù‡ نشان میدهد بخشی از کنگرههای بالای مغازههای طبقه دوم بازار رضا به بهانه نصب سیستم گرمایشی تخریب شدهاند. این اقدام، نخستین مورد از مداخلات غیراصولی در بازار رضا نیست Ùˆ به اØتمال زیاد آخرین نیز نخواهد بود. اگرچه بازار رضا در Ùهرست آثار ملی کشور ثبت نشده اما از نمونههای ارزشمند معماری معاصر به شمار میآید. اÙزون بر این، موضوع ایمنی شهروندان ازجمله مواردی است Ú©Ù‡ به نظر میرسد در دخل Ùˆ تصرÙهای چهار دهه گذشته، مدنظر قرار نگرÙته Ùˆ این بازار پرازدØام را در برابر خطراتی چون زلزله Ùˆ به خصوص آتشسوزی بسیار آسیبپذیر ساخته است.
داریوش بوربور (Ø·Ø±Ø§Ø Ø¨Ø§Ø²Ø§Ø± رضای مشهد) بهترین کسی است Ú©Ù‡ میتواند وضع اولیه این بازار را با وضعیت کنونی آن مقایسه کند Ùˆ پیامد مداخلههای چند دهه گذشته را Ø´Ø±Ø Ø¯Ù‡Ø¯. بوربور ابتدا از طراØÛŒ بازار شروع میکند: «Ø¨Ø§Ø²Ø§Ø± رضا یک بازار مدرن است Ú©Ù‡ با نگاه به سبک معماری بازارهای قدیمی ایران ساخته شده؛ این بازار سه بخش اساسی دارد: بخش اول به صورت یک راسته بازار بزرگ در دو طبقه ساخته شده است Ùˆ در دو سویش مغازههایی پیشبینی شدهاند؛ بخش دوم، چهارسوقهایی هستند Ú©Ù‡ به Ùواصل مشخص میان راسته بازار بزرگ ایجاد شدهاند Ùˆ قرار بوده است Ú©Ù‡ به عنوان Ùضاهای عمومی Ùˆ به Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Ù…Ø´Ø§Ø¹ مورد استÙاده قرار بگیرند؛ بخش سوم، شامل سراهایی است Ú©Ù‡ قرار بوده است به قسمت کارگاهی بازار اختصاص پیدا کند؛ پیشبینی کرده بودیم Ú©Ù‡ در این سراها، واØدهایی مانند کارگاههای مسگری یا نقرهکاری Ùˆ غیره Ú©Ù‡ Ùعالیت آنها همراه با تولید سر Ùˆ صدا یا آلودگی Ù…Øیطی است، مستقر شوند.»
او با بیان اینکه مجموع مغازههای بازار رضا در آغاز بهرهبرداری 2200 باب بود، میاÙزاید: «Ø¯Ø± طراØÛŒ Ùˆ ساخت بازار رضا چند نکته ÙÙ†ÛŒ هم قابل ذکر است: اولا سرمایش Ùˆ گرمایش مغازهها به صورت تهویه مطبوع Ùˆ از طریق ÙÙ† کویل انجام شده بودند. ثانیا، برای دسترسی به طبقه دوم، غیر از پلکانهای متعددی Ú©Ù‡ ساخته بودیم، در Ùواصل معین پله برقی هم وجود داشت؛ ثالثا، سیستم اطÙای Øریق بازار به صورت تمام اتوماتیک عمل میکرد، یعنی به Ù…Øض بروز Øریق، ریزش آب از سقÙها انجام میگرÙت، صدای زنگ خطر در Ú©Ù„ بازار Ùˆ نزدیکترین مرکز آتشنشانی همزمان به صدا درمیآمد، راههای Ùرار طبق نقشه پیوست مشخص شده بود، Ùˆ کلیه چوبهای مصر٠شده در این مجموعه با مواد ضدØریق Ùˆ با Øداکثر عملکرد "fire retardant" اجرا شده بودند.»
از آقای بوربور میپرسم Ú©Ù‡ آیا اخیرا بازار رضا را دیده است، میگوید: «Ú†Ù†Ø¯ سال قبل دیدم Ùˆ البته عکسها Ùˆ Ùیلمهایی از وضعیت Ùعلیاش را هم دیدهام». میپرسم: آیا این همان بازار رضایی است Ú©Ù‡ شما ساخته بودید؟ میگوید: «ØªÙ…ام آن Ùضاهای عمومی Ú©Ù‡ ما پیشبینی کرده بودیم Ùˆ به صورت چهارسوقهایی با Øوض Ùˆ آبنما Ùˆ کاÙیشاپ Ùˆ کاربردهای رÙاهی بود، تبدیل به مغازه شدهاند Ùˆ هیچ Ùضایی برای استراØت Ùˆ Ù†Ùس کشیدن برای مردم وجود ندارد.»
او میاÙزاید: «Ø¨Ø§Ù„اسر مغازهها یک ردی٠چوبی سرتاسری درنظر گرÙته بودیم Ú©Ù‡ جای نوشتن نام مغازهها به صورت هماهنگ باشد. این بخش هم، نادیده گرÙته شده Ùˆ هر مغازه تابلویی را به Ø´Ú©Ù„ دلخواه خودش نصب کرده؛ یکی Ú©ÙˆÚ†Ú©ØŒ یکی بزرگ، یکی بیرون از ردی٠و یکی عقب نشسته Ùˆ هرکدام با یک جنس Ùˆ Ø´Ú©Ù„ ناهماهنگ. Øتی ورودیهای دو سوی بازار هم از این آسیبها در امان نماندهاند. جلوی این دو ورودی، Øوضها Ùˆ آبنماهای بزرگی ساخته بودیم Ú©Ù‡ Ùضا را زیبا Ùˆ سیال میکرد Ùˆ Øالا به صورت Ùضاهای زشت Ùˆ ناموزون درآمدهاند. بماند Ú©Ù‡ سق٠بازار هم سالهاست Ú©Ù‡ رنگ نخورده Ùˆ Ú©Ø«ÛŒÙÛŒ آن توی چشم میزند».
Øالا او میپرسد: «Ù…یدانید این کارها نتیجه چیست؟ نتیجه اینکه وقتی یک ساختمان عمومی در کشور ما ساخته میشود، دیگر هیچ تمهیدی برای نگهداری آن مطابق با Ø·Ø±Ø Ø§ÙˆÙ„ÛŒÙ‡ وجود ندارد. هر کسی به سلیقه خودش دست به مداخله بیجا میزند Ùˆ ساختمان تبدیل میشود به چیزی Ú©Ù‡ هیچ شباهتی با ساختمان اولیه ندارد Ùˆ کاربری آن با پیشبینیهای اولیه Ùˆ Ùکر Ø·Ø±Ø§Ø ÛŒØ§ طراØانش کاملا متÙاوت میشود.»
در این شرایط، اگر زلزلهای بیاید (Ú©Ù‡ مشهد سابقه زلزلههای مهیب را دارد)ØŒ یا آتشسوزی رخ دهد، Ú†Ù‡ اتÙاقی رخ میدهد؟ آنهم در بازاری Ú©Ù‡ بیشتر اوقات از Ùرط ازدØام مردم جای سوزن انداختن ندارد. داریوش بوربور میگوید: «Ø§Ø² نظر مقاومت در برابر زلزله، باید بدانید تمام کارهایی Ú©Ù‡ من ساختهام – ازجمله همین بازار رضا – در برابر زلزلههایی تا 10 ریشتر Ù…Øاسبه شدهاند Ùˆ مقاومت دارند. مثلا در خیابان مهر چهارم در قیطریه تهران، ساختمان 5 طبقهای را ساختهام Ú©Ù‡ در زمان جنگ، مورد اصابت مستقیم موشک قرار گرÙت Ùˆ Ùقط همان قسمتی Ú©Ù‡ موشک خورده بود، آسیب دید. بقیه ساختمان سالم ماند Ùˆ تعمیر شد Ú©Ù‡ تا همین Øالا مورد استÙاده است. جالب اینکه ساختمانهای اطراÙØŒ بیش از خود این ساختمان آسیب دیدند. بنابراین خیالتان از بابت زلزله راØت باشد. البته در هر زلزلهای ممکن است قسمتهای غیرسازهای ساختمان ترک بردارد، آسیب ببیند Ùˆ یا تخریب شود Ú©Ù‡ هیچیک ربطی به مقاومت سازه ندارد.»
آتشسوزی Ú†Ù‡ آیا بازار رضا در برابر چنین خطری امنیت دارد؟ پاسخ بوربور نگران کننده است: «Ø§Ø·Ù„اع دارم Ú©Ù‡ سیستم تهویه مطبوع مغازهها از بین رÙته Ùˆ هر کس به شیوهای مغازه خود را گرم میکند. همین یک خطر است. Øدس میزنم Ú©Ù‡ سیستم اطÙای Øریق اتوماتیک نیز بهروز نشده یا Øتی کلا از کار اÙتاده باشد. از این بدتر، بخشی از راه پلهها را هم اشغال کردهاند Ùˆ در چهارسوقها مغازه ساختهاند. این چهارسوقها هرکدام چهار درخروجی به بیرون از بازار داشتند Ùˆ Ùضای خالیشان Ú©Ù‡ Øالا پرشده، امکان خوبی را برای تخلیه جمعیت در هنگام خطر ایجاد میکرد.»
سازه چطور؟ آیا در برابر آتش سوزیهای مهیب Ùˆ طولانی مقاومت میکند یا پس از چند ساعت مانند ساختمان پلاسکو Ùرو میریزد؟ Ø·Ø±Ø§Ø Ø¨Ø§Ø²Ø§Ø± رضا میگوید: «Ø¨Ù‡ØªØ±ÛŒÙ† سازه برای مقاومت در برابر Øریق، بتن آرمه است اما چون در ساخت بازار رضا، توسط کارÙرما عجله در اجرا وجود داشت، از Ùولاد استÙاده کردیم. بدیهی است Ú©Ù‡ Ùولاد در برابر درجه Øرارت طولانی بالا آسیبپذیر است Ùˆ در شرایطی Ú©Ù‡ نمیدانیم سیستم اطÙای Øریق اولیه Ú†Ù‡ سرنوشتی پیدا کرده، ریزش ساختمان در خلال آتشسوزی مهیب Ùˆ طولانی؛ دور از نظر نیست».
گلایههای داریوش بوربور ادامه دارد: «Ø§Ø®ÛŒØ±Ø§ هم شنیدهام کنگرههای طبقه دوم را Ú©Ù‡ هم از نظر تابیدن نور طبیعی به داخل بازار، هم از نظر گردش هوای آزاد Ùˆ هم زیبائی اهمیت داشت، تخریب کردهاند یا در Øال تخریب هستند. Ú¯Ùتهاند Ú©Ù‡ قرار است در این قسمت کانال گرمایشی رد کنند، در صورتی Ú©Ù‡ پشت این قسمت Ùضای کاÙÛŒ برای تعبیه کانال وجود دارد Ùˆ نیازی به تخریب نیست واصلا Ùضای عمومی یک بازار اØتیاج به سیستم Øرارتی- برودتی مکانیکی ندارد.»
او، عدم مسؤولیتپذیری میراثÙرهنگی در این باره را نیز زیر سوال میبرد: «Ù…تأسÙانه سازمان میراثÙرهنگی برای آثار معاصر Ùˆ مدرن معماری به اندازه کاÙÛŒ اهمیت قائل نیست Ùˆ اجازه میدهد Ú©Ù‡ برخی آثار ارزشمند به راØتی تخریب شوند. من در دهه 1350 یک بنای یادمانی در میدان پانزده خرداد مشهد ساخته بودم Ú©Ù‡ از نمادهای این شهر بود Ùˆ مردم آن را دوست داشتند. اما شهرداری این بنا را خراب کرد Ùˆ میراثÙرهنگی نیز جلوگیری نکرد. الان هم بازار رضا را در Ùهرست آثار ملی ثبت نکردهاند Ùˆ در نتیجه، نظارتی بر وضعیت آن ندارند.»
جالب آنکه نخستین ساختمان بولینگ تمام اتوماتیک اروپا Ú©Ù‡ داریوش بوربور در طراهی آن شرکت داشته است، به عنوان آثار ملی در Ù…Ùرَن (Meyrin) ژنو به ثبت رسیده ولی در ایران هیچیک از بناهای او Ú©Ù‡ قابل ثبت در Ùهرست آثار ملی هستند، مانند خانه ارجمند در کرمان، خانه نهاوندی در تهران، موزه Ùˆ کتابخانه آستان قدس رضوی (پیش از توسعه ساختمان) Ùˆ بازار رضا هیچکدام به ثبت نرسیدهاند Ùˆ برخی نیز در سالیان گذشته به Ú©Ù„ÛŒ منهدم شدهاند.
نهایتا جمعبندی داریوش بوربور از وضع کنونی بازار رضا این است Ú©Ù‡ « با این مداخلات نابجا، بازار رضا نه آن زیبایی اولیه سابق را دارد، نه از هماهنگی Ùˆ توازن برخوردار است Ùˆ نه در صورت بروز خطر، جای امنی به Øساب میآید. در خاتمه میخواهم به صورت ØµØ±ÛŒØ Ùˆ رسمی درباره خطرات اØتمالی، مخصوصا در مورد آتشسوزی در این بازار به کلیه مقامات مربوطه هشدار بدهم.»