شهر شیراز شهریست معرو٠و تاریخی Ùˆ دارای بنا های تاریخی زیادی است یکی از این بناها آرامگاه سید علاءالدین Øسین در شیراز است.
جناب سیدامیراØمد (شاه چراغ) به اتÙاق جناب سیدمیر Ù…Øمد عابد (علیه السلام) Ùˆ جناب سیدعلاءالدین Øسین (علیه السلام) برادران معظم Ùˆ جمع کثیری از برادرزادگان Ùˆ بنی اعمام Ùˆ اقارب Ùˆ دوستان به قصد زیارت Øضرت رضا (علیه السلام) از Øجاز به سمت خراسان Øرکت کردند.به نزدیک شیراز Ú©Ù‡ رسیدند تقریباً یک قاÙله پانزده هزار Ù†Ùری از زن Ùˆ مرد تشکیل شده بود. مأمورین Ùˆ Øکام شهرها خبر Øرکت چنین قاÙله ÛŒ بزرگی را به مأمون دادند Ùˆ خلیÙÙ‡ ترسید Ú©Ù‡ اگر چنین جمعیتی از بنی هاشم Ùˆ دوستداران Ùˆ Ùداییان امام رضا (علیه السلام) به خراسان برسند، اسباب تزلزل مقام خلاÙت ÙˆÛŒ Ù…ÛŒ شوند. لذا امریه ای به تمام Øکام Ùرستاد Ú©Ù‡ در هر کجا به قاÙله بنی هاشم رسیدند، مانع از Øرکت آنها به سمت طوس شوند Ùˆ آنها را به سمت مدینه برگردانند.به هرکجا Ú©Ù‡ این ØÚ©Ù… رسید، قاÙله Øرکت کرده بود مگر شیراز، Ú©Ù‡ قبل از رسیدن قاÙله، ØÚ©Ù… به Øکومت وقت رسید. قتلغ خان Øاکم شیراز مردی بود بسیار جدی Ùˆ مقتدر Ú©Ù‡ با چهل هزار لشکر جرار در «Ø®Ø§Ù† زنیان» هشت Ùرسخی شیراز اردو زدند. همین Ú©Ù‡ قاÙله ÛŒ بنی هاشم رسیدند، پیغام داد برای امامزادگان Ú©Ù‡ بنا به دستور خلیÙÙ‡ از همین جا باید برگردید. سیدامیراØمد Ùرمودند: اولاً ما قصدی از این مساÙرت نداریم جز دیدار برادر بزرگوارمان رضا (علیه السلام)
ثانیاً: ما بدون اجازه نیامده Ùˆ از شخص خلیÙÙ‡ اجازه گرÙته ایم Ùˆ به دستور او Øرکت کرده ایم. قتلغ خان Ú¯Ùت: امر است Ú©Ù‡ ما مانع از Øرکت شویم، ممکن است به اقتضای وقت امر ثانوی صادر شده باید اجرا گردد، آقایان ناچارید از همین جا برگردید.عاقبت کار ممانعت از Øرکت به درگیری کشید Ùˆ جنگ شدید خونینی درگرÙت. لشکر قتلغ خان بر اثر Ùشار Ùˆ شجاعت بنی هاشم پراکنده شدند Ùˆ شکست خوردند، اما در بین سپاه لشکر شکست خورده تدبیری کردند، راست یا دروغ عده ای بالای بلندی ها Ùریاد زدند، آقایان ! اگر به پشت گرمی علی بن موسی الرضا (علیه السلام) ولی عهد خلیÙÙ‡ جنگ Ù…ÛŒ کنید، الان خبر رسید Ú©Ù‡ ولی عهد ÙˆÙات کرد.این خبر مانند برق ارکان وجود شیعیان Ùˆ مردمان سست عنصر را تکان داد Ùˆ از اطرا٠امامزادگان پراکنده شدند، لذا جناب امیراØمد شبانه با برادران Ùˆ اقارب از بیراهه به شیراز رهسپار گردیدند.جناب سیدامیراØمد (علیه السلام) Ùˆ سیدامیر Ù…Øمد عابد (علیه السلام) Ùˆ سیدعلاءالدین Øسین (علیه السلام) به صورت ناشناس به شیراز وارد شدند Ùˆ در منزل یکی از دوستان صمیمی اهل بیت طهارت در Ù…ØÙ„ (سردزدک) همین مکان Ú©Ù‡ الان بارگاه Øضرت شاهچراغ (علیه السلام) Ùˆ اخوان است پنهان شدند Ùˆ شب Ùˆ روز را به عبادت Ù…ÛŒ گذرانیدند، از طر٠قتلغ خان (والی Ùارس) جاسوسان بسیاری برای پراکنده کردن امامزادگان معظم گماشتند تا بعد از یکسال جناب سیدامیراØمد (علیه السلام) را در خانه ÛŒ یکی از دوستان اهل بیت (علیه السلام) یاÙتند، خبر به Øکومت دادند لشکر بسیار برای دستگیری آن Øضرت Ùرستادند Ùˆ آن بزرگوار پس از مقاونت بسیار به شهادت رسید.پس از شهادت اØمد بن موسی (علیه السلام) Øضرت سیدعلاءالدین Øسین (علیه السلام) Ú©Ù‡ در Ø®Ùا به سر Ù…ÛŒ برد در سال 203 هـ Ù‚ در همین مکانی Ú©Ù‡ بقعه Ùˆ بارگاه ایشان قرار دارد، با تجسس عمال Øاکم وقت شناسایی شد Ùˆ به درجه ÛŒ رÙیع شهادت نائل آمد.با بررسی هایی Ú©Ù‡ در لابه لای تاریخ به عمل آمده Ùˆ نیز بنا به Ú¯Ùته بسیاری از مورخین Øضرت Øسین بن موسی (علیه السلام) معرو٠به سیدعلاءالدین Øسین (علیه السلام) از Ùرزندان بلاÙصل امام کاظم (علیه السلام) است Ú©Ù‡ در شیراز مدÙون Ùˆ دارای زن Ùˆ Ùرزند بوده Ùˆ از رجال بزرگ Øدیث روایت Ù…Øسوب Ù…ÛŒ شود.
نقل اقوال مورخین درباره Øسین بن موسی (علیه السلام):
1- مورخ مشهور Øمدالله مستوÙÛŒ Øدود سنه 730 هجری قمری در تاریخ گزیده ص 204 از Ùرزندان امام موسی بن جعÙر (علیه السلام) بیست Ùˆ پنج پسر را نام Ù…ÛŒ برد Ú©Ù‡ علی الرضا (علیه السلام) ابراهیم – عقیل – هارون – Øسن Ùˆ Øسین به شیراز مدÙون Ù…ÛŒ باشند.
2- ابوالعباس اØمد بن ابوالخیر زرکوب شیرازی Øدود 734 هـ Ù‚ در شیرازنامه Ù…ÛŒ نویسد:
یکی دیگر از امامزادگان معصوم ØŒ الØسین بن موسی علیه الصلاه Ùˆ السلام در Ù…Øلت باغ قتلغ از Ù…Øلات شیراز اÙتاده Ùˆ به گنبد باغ اشتهار یاÙته.
3- عیسی بن جنید شیرازی (Øدود 791 هـ Ù‚) در تذکره هزار مزار ص 305 عنوان Ù…ÛŒ دارد:
امام سیدعلاءالدین Øسین (علیه السلام) بن امام موسی الکاظم (علیه السلام) مزاری متبرک است Ùˆ مشهور در Ù…Øله باغ قتلغ.
4- علامه بزرگوار مجلسی متوÙÛŒ 1111 هـ Ù‚ در کتاب Ù†Ùیس بØارالانوار (ج 48 ص 312) در Ø´Ø±Ø Øال ایشان Ù…ÛŒ Ùرماید:
دیگر Ùرزند امام Ù‡Ùتم (علیه السلام) Øسین بن موسی (علیه السلام) است Ú©Ù‡ به سیدعلاءالدین Øسین (علیه السلام) شهرت دارد مقبره ÛŒ ایشان در شیراز است در آن زمان قتلغ خان والی Ùˆ Øاکم شیراز بود. ÙˆÛŒ باغی داشت Ú©Ù‡ باغبانش مردی دین دار Ùˆ با مروت بود. این باغ در Ù…ØÙ„ Ùعلی بارگاه سیدعلاءالدین Øسین (علیه السلام) قرار داشت. باغبان شب های جمعه در این باغ نوری را Ú©Ù‡ از مکان رÙیع Ù…ÛŒ درخشید، مشاهده Ù…ÛŒ نمود. ÙˆÛŒ آنچه را Ú©Ù‡ مشاهده کرده بود، به قتلغ خان اطلاع داد Ùˆ قتلغ خان نیز آنچه را Ú©Ù‡ باغبانش دیده بود رؤیت کرد Ùˆ پس از تØقیق Ùˆ جستجو در Ù…ØÙ„ مزبور قبری پیدا نمود Ú©Ù‡ پس از بازکردن قبر، جسدی بزرگ Ùˆ با عظمت Ùˆ شکوه یاÙتند. جسد در کمال شادابی Ùˆ زیبایی بود Ùˆ در یک دست صاØب جسد قرآن مجید Ùˆ در دست دیگرش شمشیری قرار گرÙته بود. با علامت Ùˆ نشانه هایی Ú©Ù‡ داشتند معلوم شد قبر متعلق به Øسین بن موسی (علیه السلام) است. قتلغ خان آن گاه Ùرمان داد Ú©Ù‡ قبه Ùˆ بارگاهی عالی بر سر آن مقبره بنا کردند.
اما نظریه متأخرین:
Øاج میرزا Øسن Ùسایی شیرازی (متولد 1237 ÙˆÙات 1316 هجری قمری) در Ùارسنانه ناصری ص 1188 نوشته است.
Ùرصت الدوله شیرازی متوÙÛŒ 1339 هـ Ù‚ در آثار عجم ص 453.
مرØوم سلطان الواعظین شیرازی متوÙÛŒ 1350 Ø´ در کتاب ارزشمند شب های پیشاور Ù…ÛŒ گوید: ... سال ها گذشت، قتلغ مرد Ùˆ آن باغ خراب شد، اثری از آن سید بزرگوار ظاهر نبود تا در زمان صÙویه در این باغ خرابه ساختمان Ù…ÛŒ نمودند جسد خون آلود جوان مقتولی تر Ùˆ تازه از زیر خاک نمایان شد به نظر Ù…ÛŒ رسید Ú©Ù‡ او را تازه کشته اند... در زمان شاه اسماعیل صÙÙˆÛŒ آن را با طرز زیبایی مرمت نمودند.
با توجه به نظریات بیان شده Ú©Ù‡ چکیده هایی از Ú¯Ùتار بزرگان Ùˆ صاØب نظران تاریخ بود به دو موضوع متÙاوت Ù…ÛŒ رسیم Ú©Ù‡ نقاط اتÙاق عبارت است:
اولاً: جسد Øضرت سیدعلاءالدین Øسین (علیه السلام) جوان در کمال شادابی رؤیت شده است.
ثانیاً: بدن Øضرت در سلامت Ùˆ صØت بوده Ùˆ به این معنی Ú©Ù‡ جسد قطعه قطعه نبوده است.
ثالثاً : در شیراز کش٠شده.
اما نقطه اختلا٠مورخین قرن هشتم همانگونه Ú©Ù‡ قبلاً ذکر شد قائل اند، جسد در زمان اتابکان ظاهر شده ولی بعضی از متأخرین معتقدند در زمان صÙویه پیکر مطهرش نمایان گردیده است. با توجه به تصاد در عبارات اخیر قول منتقدین از وجاهت تاریخی Ùˆ قوت استدلال برخوردار است.عده ای از علمای انساب مانند صاØب مجدی Ùˆ شیخ ابوالØسن عمری Ùˆ شیخ تاج الدین Ùˆ ابن طباطبا قائل اند Ú©Ù‡ Øضرت سیدعلاءالدین Øسین (علیه السلام) دارای نسل Ùˆ Ùرزند بوده است Ùˆ بعضی دیگر قائل به انقراض نسل آن بزرگوار شده اند. دسته ÛŒ دوم از علما قائل اند Ú©Ù‡ اصلاً ایشان را نسلی نبوده است مانند ابونصر بخاری Ùˆ عمری Ùˆ ابویقظان. با دقت نظر به دلایل Ùˆ براهین بیان شده Ú©Ù‡ ازدواج Øضرت را ثابت Ù…ÛŒ کند، Ù…ÛŒ توان Øدس زد Ú©Ù‡ سن آن بزرگوار بین 25 تا 30 سال بوده است. سیدعلاءالدین Øسین (علیه السلام) برادر ابوینی Øضرت اØمد بن موسی شاه چراغ (علیه السلام) Ù…ÛŒ باشد.امیرعلاءالدین Øسین (علیه السلام) را از جمله همراهان اØمدبن موسی (علیه السلام) دانسته اندکه در Øدود سال 202 هـ.Ù‚ از مدینه عازم ایران شده Ùˆ در شیراز به شهادت رسیده است. گویند Ú©Ù‡ ÙˆÛŒ به سن سیزده سالگی پس از تÙرق سپاهیان اØمدبن موسی (علیه السلام) در Ù…Øله باغ قتلغ خان به شهادت رسیده است.علامه مجلسی (رØمه الله علیه) Ùˆ Ùرصت الدوله شیرازی معتقدند: Ú©Ù‡ Øضرت Øسین بن موسی (علیه السلام) در همین باغ شهید شده اما قبر ایشان در زمان صÙویه آشکار گردید. پس از آشکار شدن قبر مطهر Øسین بن موسی (علیه السلام) هر روز بهتر از گذشته بارگاه او توسعه Ù…ÛŒ یاÙت. تا اینکه مردی به نام میرزاعلی از مدینه به شیراز آمد Ùˆ در این شهر مسکن گزید Ùˆ بر سر قبر سیدعلاءالدین Øسین قبه Ùˆ بارگاهی رÙیع ساخت Ùˆ املاک Ùˆ باغهای زیادی را هم وق٠آن کرد Ùˆ پس از مرگ ÙˆÛŒ تولیت موقوÙÙ‡ به دست پسرش میرزانظام الملک Ú©Ù‡ اوازوزراء بود، رسید Ùˆ پس از او به نوادگانش منتقل شد. سلطان خلیل Ú©Ù‡ از طر٠شاه اسماعیل صÙÙˆÛŒ Øاکم شیراز بود، در سال 810 هـ.Ù‚ این بقعه را تخریب Ùˆ آنرا تعمیر Ùˆ تکمیل نمود. (بØارالانوار 48:312-313) (بناهای تاریخی Ùˆ آثار هنری جلگه شیراز: 176)بارگاه سیدعلاءالدین Øسینی در شیراز به آستانه مشهور Ùˆ معرو٠است. مردم به سبب کراماتی Ú©Ù‡ ازا ین بقعه مبارک دیده اند اØترام ویژه ای برای آن قائل هستند. در بین ایام Ù‡Ùته، شب دوشنبه برای زیارت Øضرت سیدعلاءالدین Øسین شب خاصی است. گویند این بدان خاطر است Ú©Ù‡ جسد امامزاده سیدعلاءالدین Øسین در شب دوشنبه ای آشکارشده است.مرØوم علامه سیدعبدالرزاق کمونه، پس از نقل Ùˆ توصی٠Ùراوان رسیدن سیدعلاءالدین Øسین به شیراز Ù…ÛŒ نویسد: در شیراز قبر Øسین بن اسØاق بن امام موسی کاظم (علیه السلام) قرار دارد.جمال الدین عبدالله گرگانی در Øاشیه خود بر بØرالانساب المشجر گوید: قبر Øسین بن اسØاق بن موسی (علیه السلام) در شیراز است.سیدجعÙر بØرالعلوم از شیخ الاسلام شهاب الدین ابوالخیر Øمزه بن Øسن مشهور به زرکوش شیرازی در تاریخ خود معرو٠به شیرازنامه نقل Ù…ÛŒ کند Ú©Ù‡ قبرØسن بن موسی (علیه السلام) به سال 800 هجری در زمان قتلغ خان Øاکم شیراز آشکار شد Ùˆ از روی قرائن Ùˆ شواهد قبر او را شناختند، قبرش را کندند Ùˆ او را تازه یاÙتند Ùˆ برایش گنبدی ورواقی ساختند Ùˆ شاه اسماعیل صÙÙˆÛŒ به سال 910 هـ.Ù‚ به دست Øاکم خود خلیل بر عمارت آن اÙزود.مول٠گوید: آنچه از تاریخ شیرازنامه نقل شده واسطه ای را انداخته Ùˆ آن Ú©Ù‡ قبرش در شیراز است، Øسین بن اسØاق بن امام موسی کاظم (علیه السلام) است.سیدØسین براقی در تاریخ Ú©ÙˆÙÙ‡ گوید: Øسین بن کاظم (علیه السلام) در Ú©ÙˆÙÙ‡ از دنیا رÙت چنان Ú©Ù‡ ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ø¢Ù† بیاید درعباسیه دÙÙ† شد. (تØÙÙ‡ العالم2:34ØŒ آرامگاه های خاندان پاک پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم):161-162)قبر کنونی در شیراز متعلق به سیدØسین بن اسØاق بن امام موسی کاظم (علیه السلام) است Ú©Ù‡ سیدی جلیل القدر، عظیم الشأن بوده Ùˆ اØتمالا به همراه اØمدبن موسی (علیه السلام) به ایران مهاجرت نموده Ùˆ در شیراز به شهادت رسیده است.علمای انساب برای Øسین بن اسØاق بن موسی (علیه السلام) تنها یک Ùرزند ذکر کرده اند Ú©Ù‡ نام او نیز Øسین بوده است. او جد سادات مرادزه Ùˆ شیراز است، زیرا Ùرزند او ابوجعÙر اØمدبن Øسین بن Øسین بن اسØاق در شیراز سکونت داشته است. (الشجره مبارکه:108ØŒ الÙخری: 19-20)