یکی از شهرهای استان خراسان رضوی Ú©Ù‡ در نزدیکی شهر مشهد واقع شده است تربت جام Ù…ÛŒ باشد Ú©Ù‡ زادگاهی Øائز اهمیت برای مشاهیر بزرگی چون شیخ اØمد جامی Ù…ÛŒ باشد . اگر درباره شیخ اØمد جامی اطلاعات چندانی ندارید ما برای شما همسÙران تور مشهد Ú©Ù‡ تمایل به سÙر به مشهد را دارید اطلاعاتی را از اقصی نقاط دنیای مجازی Ùˆ با تØقیقات صورت گرÙته گردآوری کرده ایم تا شما همسÙران Ù…Øترم ایرونا بتوانید به بهترین Ù†ØÙˆ ممکن درباره این شیخ Ùˆ سرگذشت پرمخاطره اش اطلاعات مورد تاییدی را داشته باشید .در این مقاله تلاش کرده ایم شما را به شهر تربت جام ببریم Ùˆ با زادگاه Ùˆ زندگینامه ایشان آشنا شوید .
زادگاه ØŒ تولد Ùˆ ÙˆÙات شیخ اØمد جامی
شیخ اØمد نامقی جامی در سال Û´Û´Û± هـ . Ù‚ در روستای نامق واقع در بخش کوهسرخ کاشمر دیده به جهان گشود Ùˆ در دهم Ù…Øرم الØرام سال ÛµÛ³Û¶ هـ . Ù‚ در Ù…ØÙ„ خانقاه خویش در تربت جام چشم از جهان Ùرو بست . اØمد جام را بنا به درخواست خودش در بیرون ده «Ù…عد آباد» به خاک سپردند ØŒ معد آباد در زمان اØمد دهی بوده است در نزدیکی جام Ùˆ هم اکنون نام Ù…ØÙ„ Ùˆ Ú©ÙˆÚ†Ù‡ ای بسیار قدیمی در تربت جام است . بعدها بر اثر وجود آرامگاه شیخ Ùˆ Ù†Ùوذ خاندان Ùˆ بازماندگانش Ùˆ تردد زوار Ùˆ ارادتمندان شیخ هر روز بر اهمیت آن اÙزوده شد Ùˆ تدریجاً جای «Ø¬Ø§Ù… » را گرÙت Ùˆ با اسم جام Ú©Ù‡ در اصل در کنار آن واقع بود شهرت یاÙت . چندی پس از مرگ ÙˆÛŒ بر مزارش مسجد Ùˆ خانقاهی ساخته شد Ùˆ بعدها بناهای دیگری نیز بر آن اÙزوده شد.مجموعه ÛŒ بناهای ساخته شده بر مزار Ùˆ اطرا٠آن امروزه به تربت شیخ جام معرو٠است Ùˆ هنوز رونق Ùˆ آبادانی خاص خود را دارد . بر دیواره های خانقاه شیخ یادگاری های خطی بسیار زیاد Ùˆ بعضاً ارزشمندی از دوران های گذشته تا کنون به جا مانده است Ú©Ù‡ خود گویای کثرت Ùˆ تنوع زوار آن Ù…ÛŒ باشد.زندگی شیخ را به سه دوره ÛŒ غÙلت ( از تولد تا Û²Û² سالگی ) توبه Ùˆ ریاضت ( از Û²Û² تا Û´Û° سالگی ) Ùˆ ارشاد ( از Û´Û° سالگی تا هنگام مرگ) Ù…ÛŒ توان تقسیم کرد . دوره ÛŒ غÙلت Ùˆ دو سوم دوره ÛŒ ریاضت ÙˆÛŒ در نامق Ùˆ کوه سرخ گذشته Ùˆ یک سوم دوره ÛŒ ریاضت Ùˆ دوران ارشاد او در تربت جام سپری شده است.
شیخ اØمد جامی در دوره ÛŒ غÙلت
از دوران اول زندگی شیخ اطلاع چندانی در دست نیست ØŒ Ùقط با توجه به بعضی ارشاراتی Ú©Ù‡ در آثار خود به دوران غÙلت خود داشته است ØŒ چنین استنباط Ù…ÛŒ شود Ú©Ù‡ ÙˆÛŒ تا Û²Û² سالگی اهل عیش Ùˆ نوش Ùˆ تÙنن بوده است . بی Ù…Øابا در جلسات مکرر شرابخواری Ùˆ لهو Ùˆ لعب دوستان خود شرکت Ù…ÛŒ کرده Ùˆ به نوبت خود نیز میزبان آن ها Ù…ÛŒ شده است. این دوره از زندگی او در منطقه ÛŒ خوش آب Ùˆ هوا Ùˆ پر نعمت نامق سپری شد جایی Ú©Ù‡ به اشاره ÛŒ خودش دارای باغات رÙز نیز بوده است. آبادانی Ùˆ ÙˆÙور نعمت ØŒ کوهستان Ùˆ هوای دلکش Ùˆ از همه مهمتر لط٠ØÙ‚ به او روØیه ای Øساس بخشیده بود تا به تلنگری Ú©Ù‡ در زندگی خیلی از انسان ها اتÙاق Ù…ÛŒ اÙتد ولی کمتر به آن توجه Ù…ÛŒ شود انØرا٠خود را دریاÙته Ùˆ میل به مستقیم نماید.
دوران توبه و ریاضت شیخ اجمد جامی
در جریان یکی از مجالس لهو Ùˆ لعب Ú©Ù‡ میزبانی آن به شیخ رسیده بود ØŒ لط٠ØÙ‚ شامل شیخ شده Ùˆ توÙیق توبه Ù…ÛŒ یابد . داستان توبه ÛŒ شیخ بنا به تقریر خودش در مقامات ژنده پیل چنین است:
Û²Û² ساله بودم Ú©Ù‡ ØÙ‚ سبØانه تعالی به لط٠و کرم خود در٠توبه بر ما گشاده گردانید Ùˆ مرا توبه کرامت کرد Ùˆ سبب توبه ÛŒ من آن بود Ú©Ù‡ چون نوبت دور اهل Ùسق Ùˆ Ùساد به من رسید Ø´Øنه ÛŒ ده غایب بود ØŒ ØریÙان دور طلب داشتند ØŒ من Ú¯Ùتم Ø´Øنه غایب است ØŒ چون بازرسد دور بدهم ØŒ ØریÙان Ú¯Ùتند: ما توق٠نمی کنیم ØŒ باشد Ú©Ù‡ او دیرتر آید . Ú¯Ùتم سهل است چون بازرسد اگر مضایقت کنند دوری دیگر بدهم ØŒ چون Ø´Øنه رسید دور طلب داشت. چون بار دیگر به وتاق آمدند Ùˆ طعامی خرج کردند ØŒ کس به خمخانه رÙت تا خمر آرد ØŒ تمام Ø®ÙÙ… ها تهی یاÙت Ùˆ در این خانه چها خم پر خمر بود ØŒ از این Ùرو ماندم Ùˆ از ØریÙان نهان داشتم Ùˆ از جایی دیگر سبویی خمر Øاصل کرده Ùˆ در پیش ایشان نهادم Ùˆ من به تعجیل تمام دراز گوش در پیش کردم Ùˆ به جانب رز رÙتم Ùˆ خمر طلب داشتم Ùˆ خمها برقرار یاÙتم ØŒ چون دراز گوش بار کردم درازگوش در رÙتن کندی عظیم Ù…ÛŒ کرد Ùˆ من درازگوش را Ù…ÛŒ رنجانیدم تا زودتر بازآیم Ú©Ù‡ دل ØریÙان معلق داشتم ناگاه آوازی شنیدم Ú©Ù‡ به گوش Ù…ÛŒ رسید Ú©Ù‡ ای اØمد ! آن Øیوان رنجه Ù…ÛŒ داری ما او را Ùرمان نمی دهیم Ú©Ù‡ برود ØŒ تو از سØنه عذر Ù…ÛŒ خواهی از تو قبول نمی کند ØŒ چرا از ما عذر نمی خواهی تا از تو قبول کنیم . هیبتی عظیم بر من زد ØŒ روی بر زمین نهادم Ùˆ Ú¯Ùتم الهی توبه کردم Ú©Ù‡ بعد از این خَمر نخورم Ùˆ هیچ کاری ناشایست از من در وجود نیاید . این درازگوش را Ùرمان ده تا برود تا در روی آن قوم خجل نگردم من درازگوش روان شد ØŒ چون بازرسیدم Ùˆ خَمر در پیش بردم قدØÛŒ پر کردند Ùˆ پیش من داشتند من Ùرستادم ØŒ Ú¯Ùتم Ú©Ù‡ توبه کرد خمر نخورم ØŒ ØریÙان Ú¯Ùتند : اØمد ! بر ما Ù…ÛŒ خندی یا بر خود ØŸ الØØ§Ø Ù…ÛŒ کردند ØŒ ناگاه آواز شنیدم Ú©Ù‡ به گوش من رسید Ú©Ù‡ یا اØمد بستان Ùˆ بچش ØŒ بستدم Ùˆ بچشیدم . به قدرت ایزد تعالی عسل شده بود.تا تمام Øاضران را از آن Ù‚Ø¯Ø Ø¨Ú†Ø´Ø§Ù†ÛŒØ¯Ù… همه در Øال توبه کردند Ùˆ نعره ها زدند Ùˆ از هم پراکندند Ùˆ هر کسی روی به کار خیر نهادند Ùˆ من واله وار روی به کوه نهادم Ùˆ به عبادت Ùˆ ریاضت مشغول شدم ØŒ سبب توبه ÛŒ من این بود Ú©Ù‡ Ú¯Ùته آمد Ùˆ بالله توÙیق.
دیگر چون یک چند برآمد روزی در خاطر من دادند Ú©Ù‡ اØمد راه ØÙ‚ چنین روند Ú©Ù‡ تو Ù…ÛŒ روی ØŸ Ú©Ù‡ قومی صاØب Ùرضان را رها کرده Ùˆ ØÙ‚ ایشان در ذمه ÛŒ تو لازم است Ùˆ ایشان ضایع گذاشته ای راه تو چگونه انجام کند ØŸ بعد از این خاطر دیگر آمد Ú©Ù‡ در خانه ÛŒ تو بیرون از چیزهای دیگر چهل خم است Ú©Ù‡ در او خمر Ù…ÛŒ بوده است هر Ú†Ù‡ دارند Ú¯Ùˆ بر خود خرج کنند . چون دانستی Ú©Ù‡ به آخر رسید Ùˆ دیگر نماند آنگاه به غمخوارگی ایشان مشغول شد Ùˆ چون ساعتی بود باز به خاطر من Ùرو دادند Ú©Ù‡ یا اØمد تو نیکو رونده ای باشی Ú©Ù‡ در راه ØÙ‚ تعالی Ú©Ù‡ توکل بر خم خمر Ú©Ù†ÛŒ راه غلط کرده ای چرا توکل بر Ùضل Ùˆ کرم وجود ØÙ‚ تعالی Ù†Ú©Ù†ÛŒ تا او قوم صاØب Ùرضان را از خزانه ÛŒ Ùضل Ùˆ کرم خود روزی Ù…ÛŒ رساند Ú©Ù‡ رزاق بر Øقیقت اوست تو توکل بر خم خمر Ú©Ù†ÛŒ ØŒ این صÙرای عظیم به سر من رÙت ØŒ بیخود از کوه درآمدم Ùˆ در خانه رÙتم Ùˆ عصا درگردانیدم Ùˆ خمها شکستن گرÙتم ØŒ Ø´Øنه را خبر کردند اØمد از کوه درآمده است Ùˆ در خانه رÙته است ØŒ هر Ú†Ù‡ Ù…ÛŒ بیند Ù…ÛŒ شکند Ùˆ Ù…ÛŒ ریزد Ùˆ جنونی بر ÙˆÛŒ غالب گشته است.
Ø´Øنه کس Ùرستاد Ùˆ مرا از خانه بیرون آوردند Ùˆ در پایگاه اسبان بازداشتند من بر سر آخÙری رÙتم Ùˆ دست بر هم زدم Ùˆ Ù…ÛŒ Ú¯Ùتم:
اشتر به خراس می بگردد صد کرد تو نیز ز بهر دوست گردی در گرد
اسبان دهان از عل٠برداشتند Ùˆ سر در دیوارها Ù…ÛŒ بردند Ùˆ آب از چشمهای ایشان روان شده بود ØŒ ستوربان شنید ØŒ Ø´Øنه را Ú¯Ùت دیوانه ای آوردند Ùˆ در پایگاه اسبان بازداشتند تا اسبان جمله دیوانه شدند Ùˆ دهان از عل٠برداشتند Ùˆ سر در دیوارها Ù…ÛŒ زنند Ùˆ آب از چشم ایشان Ù…ÛŒ رود ØŒ Ø´Øنه آمد Ùˆ مرا بیرون آوردند Ùˆ از من عذرها خواستند Ùˆ برÙت Ùˆ من به جانب کوه بازگشتم Ùˆ به جای خود شدم.دیگر آن سال Ú©Ù‡ از کوه بیرون نیامدم ØŒ ØÙ‚ سبØانه تعالی از خزانه ÛŒ وجود Ùˆ کرم خود قوم صاØب Ùرضان مرا هر بامداد یک من گندم بدادی Ùˆ چون بامداد برخاستندی در زیر بالین هر یکی یک من گندم پیدا آمده بودی Ùˆ به قدرت سبØانه تعالی هم قوم بخوردندی Ùˆ هر مهمانی Ú©Ù‡ ایشان را بودی همه را Ú©Ùایت بودی.»
شیخ از آن پس به مدت Û±Û¸ سال به انزوای از خلق Ùˆ توجه به ØÙ‚ مشغول بود ØŒ Û±Û² سال از این هجده سال را در کوهها « درب صومعه» Ùˆ کوههای اطرا٠نامق Ùˆ همچنین غار نمک معدن نمک چلپو گذراند. مدتی نیز به دیدار از چند شهر خراسان پرداخت .« سپس ندای درونی او را به اقامت در کوههای «Ø¨Ùزد» جام کشانید.» ÙˆÛŒ در آن جا مسجدی به نام مسجد نور ساخت Ùˆ به مدت شش سال در آن جا مقیم Ùˆ معتک٠بود.
دوران ارشاد شیخ اØمد جامی
شیخ پس از چهل سالگی Ú©Ù‡ تا آن زمان در «Ø¨Ø²Ø¯» تربت جام به سر Ù…ÛŒ برد به روستای معد آباد Ú©Ù‡ در نزدیکی « جام» آن زمان قرار داشت رÙت ØŒ در معد آباد علاوه بر اهالی Ù…ØÙ„ بسیاری از بزرگان Ùˆ صاØب منصبان به خدمتش شتاÙتند Ùˆ او به دعوت Ùˆ ارشاد آن ها Ù…ÛŒ پرداخت.شیوه ÛŒ او در ارشاد تا Øدی همان طریقه ÛŒ شیخ الاسلام هرات ( خواجه عبدالله انصاری ) بود . – امر به معرو٠و نهی از منکر . در Ø·ÛŒ مساÙرت ها با بعضی از مشایخ خراسان هم آشنایی یاÙت Ùˆ قوت زهد Ùˆ یقین Ú©Ù… مانندی Ú©Ù‡ در او بود اندک اندک نزد عامه مشهورش ساخت … به هر Øال ØŒ زهد ØŒ سادگی رÙتار Ùˆ صدق لهجه اش Ú©Ù‡ از توبه ÛŒ واقعی ناشی بوده است ØŒ ظاهراً قدرت Ùˆ Ù†Ùوذ روØÛŒ قابل توجهی در ولایت جام به ÙˆÛŒ داده بود.تعلیم شیخ مبتنی بود بر ØÙظ شریعت Ùˆ از این Øیث طریقت ÙˆÛŒ بیشتر یادآور طریقه ÛŒ امام قشیری Ùˆ شیخ الاسلام هروی ( خواجه عبدالله انصاری ) بود»Ø´ÛŒØ® اØمد در امر به معرو٠و نهی از منکر Ùوق العاده خشن Ùˆ سختگیر بود Ùˆ در طریقت نیز نه از نقد Ùˆ طعن برÙقها Ùˆ دکانداران اهل شریعت خودداری Ù…ÛŒ کردند بر صوÙÛŒ نمایان اهل خانقاه ÙˆÛŒ Ù…ÛŒ Ú¯Ùت: « دعوی ما دعوی لغت Ùˆ اعراب نیست دعوی اصول دین است Ùˆ معرÙت.»
اعتقادات Ùˆ مذهب شیخ اØمد جامی
آنچه از Ù…Øتوای آثار بازمانده از ÙˆÛŒ برمی آید او را یک صوÙÛŒ متشرع از نوع امام قشیری ØŒ خواجه عبدالله انصاری Ùˆ امام ابوØامد غزالی نشان Ù…ÛŒ دهد . البته برخی ÙˆÛŒ را مرید Ùردی به نام « ابوطاهرکرد» Ù…ÛŒ دانند ØŒ ابوطاهر همان شخصی است Ú©Ù‡ خرقه ÛŒ ابوسعید را Ú©Ù‡ به امانت Ù†Ú¯Ù‡ داشته بود به شیخ اØمد جامی داد.به واسطه ÛŒ این ارتباط Ú©Ù‡ ابوطاهر نیز مرید شیخ ابوسعید بوده است،شیخ اØمد را در طریقت پیرو او Ù…ÛŒ دانند ،و عده ای Ú©Ù‡ معتقدند معلومات Ùˆ یاÙته های شیخ الهامی بوده است Ùˆ خدمت هیچ معلم ØŒ مربی Ùˆ یا پیری را درک نکرده این ارتباط را متناقض Ù…ÛŒ شمارند.عده ای از مؤلÙان از جمله قاضی نورالله شوشتری مذهب ÙˆÛŒ را شیعه Ù…ÛŒ دانند ولی مطالعه در آثار شیخ از جمله باب دوم Ùˆ هجدهم روضهالمذنین منتÙØ° جام هستند نشان Ù…ÛŒ دهد Ú©Ù‡ مذهب شیخ بر اهل سنت Ùˆ جماعت است. البته ویژگی بارز شیخ این است Ú©Ù‡ علیرغم پایبندی شدید به شریعت تعصب مذهبی نداشته است Ùˆ شاید همین نکته باعث بسط Ù†Ùوذ ÙˆÛŒ Ùˆ ØÙظ اØترام ÙˆÛŒ از سوی بیشتر سلاطین شیعی شده است.
تØصیلات شیخ اØمد جامی
اطلاعات ما در این زمینه Ù…Øدود به اقوال Ùˆ سخنان شیخ است Ú©Ù‡ مدعی است تا هنگام توبه Ùˆ اختیار انزوا Øتی « العمد» را درست نمی توانسته بخواند Ùˆ یا والدین او مدمی ساده Ùˆ زراعت پیشه بوده اند Ú©Ù‡ Øتی خواندن Ùˆ نوشتن را هم بدو نیاموخته اند.ÙˆÛŒ در هنگام ارشاد Ù…ÛŒ گوید Ú©Ù‡ هیچ گونه تربیت کلامی نداشته Ùˆ هر Ú†Ù‡ در این باره آموخته به ÙˆÛŒ الهام شده است ØŒ در کتاب روضه المذنین Ù…ÛŒ نویسد :« تا این کتاب را ابتدا کردیم Ùˆ از دل کاغذ آوردیم نه از کاغذ به کاغذ». این نکته را با اØتیاط باید تلقی کرد . Øتی تقریرات اولیه ÙˆÛŒ Øاکی از آشنایی او با علم کلام است Ùˆ این آشنایی به خصوص از آثارش هویدا است.البته در این Ú©Ù‡ پدر Ùˆ مادرش مردمی ساده Ùˆ زراعت پیشه بودند نیز باید Ø´Ú© کرد زیرا پدر شیخ اØمد معرو٠به شیخ ابوالØسن در «Ù†Ø§Ù…Ù‚» دارای پایگاه پیشرÙت خاصی است Ùˆ هنوز در آن Ù…ØÙ„ دارای مزار Ùˆ موقوÙاتی Ù…ÛŒ باشد.
Ùرزندان شیخ اØمد جامی
شیخ جام سی Ùˆ نه پسر Ùˆ سه دختر داشته Ú©Ù‡ بعد از مرگ ÙˆÛŒ Û±Û´ پسر از او باقی ماندند جانشین شیخ یکی از پسرانش به نام برهان الدین نصر بود.در بین مشایخ Ùˆ Øتی سلاطین کمتر به چشم Ù…ÛŒ خورد Ú©Ù‡ اعقاب Ùˆ نوادگان آن ها تا قرن ها بعد لقب Ùˆ اصالت خود را ØÙظ کنند. خاندان جامی نزدیک به هزار سال پس از جامی هنوز با همان Ùامیل جامی ØŒ اØمدی ØŒ خواجه Ùˆ … اصالت خود را ØÙظ کرده اند ØŒ عده ÛŒ زیادی از اعقاب شیخ در تربت جام زندگی Ù…ÛŒ کنند. برخی در اÙغانستان Ùˆ هندوستان نیز بدو منسوبند ،در روستای نامق کوهسرخ نیز Ùامیل های خواجه از نسل شیخ اØمد هستند Ú©Ù‡ خود Ùامیل خواجه پیوستگی خواجه های تربت جام با خواجه های نامق را Ù…ÛŒ رساند ØŒ همچنین Ùامیل های دیگری نظیر Ùانی Ùˆ رضایی در نامق هستند Ú©Ù‡ جزء همین خاندان اند ولی به Ùامیل دیگری مشهورند.
آثار شیخ جام اØمد جامی
« با آنکه شیخ جامی نیز مثل شیخ الاسلام هرات [ خواجه عبدالله انصاری ] نسب عربی داشت Ùˆ Øتّی نسب خود را به جریر بن عبدالله بجلی Ù…ÛŒ رسانید ØŒ برخلا٠خواجه عبدالله اثری به عربی ننوشت. خود شیخ در مقدمه ÛŒ روضه المذنبین Ù…ÛŒ گوید: « اگر این کتاب به تازی کردی خاص را Ùˆ اهل Ùضل را Ùایده بودی Ùˆ عام بی نصیب ماندی ØŒ پس ما این کتاب را به پارسی انشا کردیم تا هم خاص Ùˆ هم عام را بهره باشد ».بیشتر آثار شیخ به نثر است Ùˆ از شعر ÙˆÛŒ ظاهراً به جز قطعات Ùˆ رباعیات چیزی باقی نمانده است ØŒ البته دیوانی Ú©Ù‡ بدو منسوب است از او نیست Ùˆ اقوالی در آن هست Ú©Ù‡ با مشرب Ùˆ تعلیم او هیچ سازشی ندارد.هر چند شیخ جام در شمار نویسندگان طراز اول زبان Ùارسی به Øساب نمی آید اما با مطالعه ÛŒ تصانی٠ارزنده ÛŒ ÙˆÛŒ به ØÙ‚ باید از نوشته های طراز اول در بیان اعتقادات عرÙا Ùˆ متصوÙÙ‡ به شمار آورد.از آثار شیخ بر روی هم Û±Û³ کتاب ØŒ یک رساله Ùˆ یک دÙتر شعر شناخته شده است Ú©Ù‡ از این تعداد Ûµ کتاب آن Ù…Ùقود شده Ùˆ Ùقط نام Ùˆ یا آدرسی از آن باقی مانده است.
خاندان شیخ اØمد جامی
Øال باید سخنى نیز درباره خاندان Ùˆ اعقاب شیخ Ú¯Ùته شود زیرا نسلى چنین برومند Ùˆ دامنهدار بهره کمتر کسى از صوÙیان بوده است Ùˆ سهم این بازماندگان را در ابقاى شهرت Ùˆ آوازه ژندهپیل نباید خرد Ùˆ اندک گرÙت.مؤل٠خلاصه المقامات درباره یکى از پسران اØمد مىنویسد Ú©Ù‡ امروز، یعنى در سال Û¸Û´Û° هجرى شمار اعقاب او در نیشابور Ùˆ باخرز Ùˆ هرات Ùˆ جام Ùˆ دو سه آبادى دیگر روىهمرÙته به یک هزار تن مىرسد. خانیک٠در کتاب خود همین خبر را نقل نموده Ùˆ مىنویسد Ú©Ù‡ امروز هم دودمان شیخ اØمد متنÙذترین خانوادههاى بخش جام را تشکیل مىدهد.آرامگاه شیخاØمد جامی مدÙÙ† Ùˆ مقبره شیخاØمد جامی، با قدمتی نزدیک به Û¸Û°Û° سال در شهرستان تربت جام در استان خراسان رضوی است Ùˆ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.