شاید اگر بخواهیم در مورد لذت ها صØبت کنیم باید یکی از دلایل Ùˆ پایه های لذت را سÙر نام گذاری کنیم . مساÙرت به هر نوعی Ú©Ù‡ Ù…ÛŒ خواهد باشد تجارت یا بیزینس یا ... ØŒ به هر Øال روØیه شما را برای شروع دوباره سرشار از انرژی های مثبت Ù…ÛŒ کند . سÙرها طبیعتا بصورت سلیقه ای هستند داخلی یا خارجی امروز درباره یکی از شهر های سیاØتی تاریخی Ùˆ گردشگری صØبت خواهیم کرد . یکی از شهرهایی Ú©Ù‡ دستکم خیلی از همسÙران علاقه زیادی از بازدید آن دارند. به جرات میتوان Ú¯Ùت شیراز شهری پر از اØساس مثبت Ùˆ خوش رویی است Ùˆ مطلب ما اختصاصا" جهت آنالیز بهتر Ùˆ آشنایی بیشتر با این شهر Ù…ÛŒ باشد .ما در این مقاله شما همسÙران تور شیراز را با مواردی آشنا خواهیم کرد Ú©Ù‡ از مطالعه آن لذت خواهید برد . با ما هراه باشید .
شیراز Ùˆ موقعیت جغراÙیایی Ùˆ آب Ùˆ هوایی
یکی از شهرهای بزرگ ایران Ùˆ مرکز استان Ùارس است. جمعیت شیراز در سال Û±Û³Û¹Ûµ خورشیدی بالغ بر Û±Ù¬Û·Û±Û²Ù¬Û·Û´Ûµ تن بوده Ú©Ù‡ این رقم با اØتساب جمعیت ساکن در Øومهٔ شهر به Û±Ù¬Û¸Û¶Û¹Ù¬Û°Û°Û± تن میرسد.شیراز در بخش مرکزی استان Ùارس، در ارتÙاع Û±Û´Û¸Û¶ متری از Ø³Ø·Ø Ø¯Ø±ÛŒØ§ Ùˆ در منطقهٔ کوهستانی زاگرس واقع شده Ùˆ آب Ùˆ هوای معتدلی دارد. این شهر از سمت غرب به کوه دراک، از سمت شمال به کوههای بمو، سبزپوشان، چهلمقام Ùˆ باباکوهی (از رشته کوههای زاگرس) Ù…Øدود شدهاست.شیراز پس از تبریز (در سال Û±Û²Û¸Û·) Ùˆ تهران (در سال Û±Û²Û¸Û¹) سومین شهر ایران است Ú©Ù‡ در سال Û±Û²Û¹Û¶ خورشیدی، نهاد شهرداری در آن تأسیس گردید شهرداری شیراز به Û±Û± منطقهٔ مستقل شهری تقسیم شده Ùˆ جمعاً مساØتی بالغ بر Û²Û´Û° کیلومتر مربع را شامل میشود. شیراز از دیرباز به واسطهٔ مرکزیت نسبیاش در منطقهٔ جنوبی Ùˆ واقعشدن در یک منطقهٔ به نسبت Øاصلخیز، Ù…ØÙ„ÛŒ طبیعی برای مبادلات Ù…ØÙ„ÛŒ کالا بین کشاورزان، یکجانشینان Ùˆ بودهاست. همچنین این شهر در مسیر راههای تجاری داخل ایران به بنادر جنوب مانند قرار گرÙتهاست.
شیراز و انتخاب اسم شهر
نام شیراز در کتابها Ùˆ اسناد تاریخی، تØت نامهای مختلÙÛŒ نظیر «ØªÛŒØ±Ø§Ø²ÛŒØ³»ØŒ «Ø´ÛŒØ±Ø§Ø²ÛŒØ³» Ùˆ «Ø´ÛŒØ±Ø§Ø²» به ثبت رسیدهاست. Ù…ØÙ„ اولیهٔ این شهر در Ù…ØÙ„ قلعهٔ ابونصر بودهاست. شیراز در دوران بنیامیه به Ù…ØÙ„ Ùعلی منتقل میشود Ùˆ به بهای نابودی اصطخر – پایتخت قدیمی Ùارس – رونق میگیرد. این شهر در دوران صÙاریان، بوییان Ùˆ زندیان پایتخت ایران بودهاست.
اولین اشاره به نام شیراز، بر روی لوØهای Ú¯Ù„ÛŒ ایلامی به Û²Û°Û°Û° سال پیش از میلاد بازمیگردد Ú©Ù‡ در ژوئن Û±Û¹Û·Û° در هنگام کندن زمین برای ساخت کوره آجرپزی در گوشه جنوب غربی شهر یاÙت شدهاست. لوØهای نوشته شده در ایلام قدیم به شهری به نام تیرازیس اشاره دارد با توجه به Ùونتیک چنین برداشت میشود: تیراسیس یا سیراسیس، این اسم از نام سیراجیس در Ùارسی قدیم گرÙته شدهاست Ú©Ù‡ بر اثر تغییر منظم صداها در زبان Ùارسی مدرن به شیراز تغییر نام دادهاست. نام شیراز بر روی سÙالهای پیدا شده از ویرانههای دوره ساسانی در سده دوم پس از میلاد نیز رویت شدهاست. بر اساس نوشتههای برخی از نویسندگان بومی، با توجه به شاهنامه، نام شیراز از نام پسر سومین شاه جهان یعنی تهمورث مشتق شدهاست در کاوشهای باستانشناسی در تخت جمشید، به سرپرستی جورج کامرون در سال Û±Û³Û±Û´ خورشیدی به پیدایش خشتنبشتههایی عیلامی انجامید Ú©Ù‡ بر روی چند Ùقره از آنها به قلعهای بنام «ØªÛŒØ±Ø§Ø²ÛŒØ³» یا «Ø´ÛŒØ±Ø§Ø²ÛŒØ³» اشاره شدهاست همچنین مهرهایی مربوط به اواخر ساسانی Ùˆ اوایل اسلام، در Ù…ØÙ„ قصر ابونصر یاÙت شدهاست Ú©Ù‡ Øاوی نام «Ø´ÛŒØ±Ø§Ø²» میباشند ابن Øوقل، جغراÙیدان مسلمان سده چهارم هجری، وجه تسمیه شیراز را شباهت این سرزمین به اندرون شیر میداند؛ چرا Ú©Ù‡ به قول او عموماً خواربار نواØÛŒ دیگر بدانجا Øمل میشد Ùˆ از آنجا چیزی به جایی نمیبردند. براساس تØقیقات تدسکو شیراز به معنای مرکز انگور خوب است. هرچند این نظر توسط Ù…Øققین دیگر مانند بنونیست Ùˆ هنینگ رد شدهاست.
شیراز و تاریخ و پیشینه
برطبق تاریخ ایران، چاپ دانشگاه کمبریج، «Ø³Ú©ÙˆÙ†Øª دایمی در Ù…ØÙ„ شهر شیراز شاید به دوران ساسانی Ùˆ Øتی پیش از آن برسد. اما اولین اشارههای معتبر در مورد این شهر به اوایل دوران اسلامی بر میگردد. به نوشته دانشنامه اسلامی نیز شیراز شهری است بنا شده در دوران اسلامی در Ù…ØÙ„ÛŒ Ú©Ù‡ از زمان ساسانی یا اØتمالاً پیش از آن سکونت گاه دایمی انسان بودهاست.بگÙته شاپور شهبازی در دانشنامه ایرانیکا «Ø§ÛŒÙ† ادعا Ú©Ù‡ شیراز اردوگاه مسلمانان بوده تا اینکه برادرزاده یا برادر Øجاج ابن یوس٠آن را در سال Û¶Û¹Û³ پس از میلاد به شهر تبدیل کرد، اثبات نشدهاست.
جان لیمبرت، چنین جمعبندی میکند Ú©Ù‡ هر چند تاریخ نگاران اسلامی بر این عقیده هستند Ú©Ù‡ شیراز در سده اول هجری به توسط عبدالملک مروان بنیان نهادهشدهاست، اما باید دانست Ú©Ù‡ شهری با نامی نزدیک به نام شیراز پیش از اسلام در Ù…ØÙ„ یا نزدیک شهر وجود داشتهاست Ú©Ù‡ نام خود را به شهر Ùعلی شیراز دادهاست. خصوصاً با توجه به اشارهای Ú©Ù‡ Øمدالله مستوÙÛŒ داشتهاست. مستوÙÛŒ در نزهتالقلوب (Û·Û´Û° Ù‚) معتبرترین روایت را این میداند Ú©Ù‡ شهر شیراز را Ù…Øمد برادر Øجاج ابن یوس٠به زمان اسلام تجدید عمارتش کرد. Øمدالله مستوÙÛŒ روایت دیگری هم آوردهاست Ú©Ù‡ تجدید بنا بر دست عمزادهٔ Øجاج Ù…Øمد بن قاسم بن ابی عقیل صورت پذیرÙتهاست. آثاری عیلامی (شامل یک سهپایه برنزی) مربوط به هزاره دوم پیش از میلاد در جنوب شرقی شیراز یاÙتشدهاست. همچنین در تعدادی لوØهای عیلامی مکشوÙÙ‡ در پارسه (تخت جمشید) به کارگاههای مهمی در تی/Ø´ÛŒ-را-ایز-ایز-ایش (تیرازیس یا شیرازیس) اشاره میکند Ú©Ù‡ بیشک همان شیراز امروزی است.لیمبرت، شهبازی Ùˆ آرتور آربری هر سه Ùهرستی از نشانههای متعددی از سکونت دایم در دشت شیراز Ùˆ اطرا٠مØÙ„ کنونی شیراز در دوران پیش از اسلام را ذکر کردهاند. مانند نگارههای سنگی مربوط به اوایل ساسانی، اشارات موجود به دو آتشکده (بنامهای هرمزد Ùˆ کارنیان) Ùˆ قلعهای باستانی بنام شاه موبد Ùˆ آثار کش٠شده در قلعه ساسانی در Ù…ØÙ„ Ùعلی قصر ابونصر.شهبازی میگوید Ú©Ù‡ شواهد بالا چنین مینمایاند Ú©Ù‡ شیراز تا پایان دوره ساسانی شهری با جمعیتی عمده Ùˆ اØتمالاً مرکزی اداری بودهاست. آرتور آربری چنین نتیجه میگیرد Ú©Ù‡ بزرگی شیراز به هر اندازه بوده، این شهر در زمان داریوش زیر سایه پارسه Ùˆ پس از Øمله اسکندر مقدونی زیر سایهٔ شهر همسایه استخر بودهاست.